maandag 23 december 2013

Waarom elke dag een kwartiertje lezen?

1) Kinderen die 15 minuten per dag lezen, lezen 1.146.000 woorden per jaar.
2) Kinderen die buiten school 5 minuten per week lezen, leren in een jaar slechts 21.000 woorden.
3) 100.000 kinderen tussen de 2 en 5 jaar hebben een verhoogd risico op leesproblemen, 64% van hen leert toch goed lezen, tenminste als hen wordt voorgelezen. Zonder voorlezen leert maar 36% van hen probleemloos lezen.
4) Kinderen moeten 95% van de woorden in een tekst kennen om het verhaal te kunnen begrijpen. Hoe minder woordenschat des te minder ze van de tekst begrijpen.
5) Hoe hoger de woordenschat hoe hoger de leessnelheid en hoe meer zin een kind heeft om in zijn vrije tijd te gaan lezen.
 
6) Een beperkte woordenschat leidt bijna altijd tot slechtere schoolresultaten.
7) 42% van de kinderen leest thuis nooit. Tegenover 32% in het buitenland.
8) Kinderen die vanaf hun 3 jarige leeftijd worden voorgelezen, scoren na 2 jaar hoger op taal en rekenen dan hun leeftijdgenootjes die niet werden voorgelezen. Zij lopen bovendien op sociaal, emotioneel, fysiek en creatief gebied voor.
9) Hoe meer kinderen worden voorgelezen en met ouders praten over dagelijkse gebeurtenissen, hoe beter hun schooltaalvaardigheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten